6 sätt att bli en framgångsrik bluffartist

Strax efter den 11 september 2001 började jag se insamlingslådor på olika butiksdiskar i mitt grannskap som bad om donationer till en välgörenhetsorganisation som heter The Orphans of 9/11. Istället för att lämna in mina pengar ringde jag välgörenhetsorganisationen för att begära deras skattedeklaration.

Det visade sig att även om föräldralösa barn den 11 september var en legitim välgörenhetsorganisation, samlade de inte in donationer i min delstat och använde inte insamlingslådor alls. Någon hade helt enkelt stulit deras logotyp och tillverkat lådorna. De hade tömt dem regelbundet i månader, men jag var den första personen som försökte kontrollera att lådorna var legitima.

När jag ringde min lokala polisavdelning för att rapportera detta avskyvärda brott, tog de en anmälan men sa att de inte hade arbetskraft att sätta ut lådorna och fånga tjuven. Deras råd:Gå runt i mitt grannskap och informera köpmännen.

Det är en enkel bluff som jag har upptäckt under mina decennier när jag rapporterade konsumentnyheter, men jag har sett mycket mer.

Vill du lära dig de enklaste metoderna för att lura människor, eller ännu bättre, metoder för att undvika att bli ett offer? Det är vad veckans "pengar!" podcast handlar om. Vi kommer att prata om minst sex bedrägerier och hur du kan undvika dem.

Som vanligt blir min medvärd ekonomijournalisten Miranda Marquit. Att lyssna på och ibland bidra är producenten och nybörjarinvesteraren Aaron Freeman.

Luta dig tillbaka, slappna av och lyssna på veckans "Money!" podcast:

  • Lyssna på Apple Podcasts
  • Lyssna på Google Podcasts
  • Lyssna på Spotify

Känner du inte till poddar?

En podcast är i grunden ett radioprogram som du kan lyssna på när som helst, antingen genom att ladda ner det till din smartphone eller annan enhet, eller genom att lyssna online.

De är helt gratis. De kan vara hur långa som helst (våra är vanligtvis ungefär en halvtimme), innehålla valfritt antal personer och täcka alla ämnen du kan tänka dig. Du kan lyssna hemma, i bilen, när du joggar eller, om du är som jag, när du cyklar.

Du kan lyssna på våra senaste poddar här eller ladda ner dem till din telefon från valfritt antal platser, inklusive Apple, Spotify, RadioPublic, Stitcher och RSS.

Om du inte har lyssnat på en podcast än, prova den och prenumerera på vår. Du kommer att vara glad att du gjorde det!

Visa anteckningar

Vill du ha mer information? Kolla in dessa resurser:

  • 6 beprövade sätt att försörja sig på ett oärligt sätt
  • 10 gyllene regler för att undvika att bli lurad
  • Investor.gov:Vad du kan göra för att undvika investeringsbedrägerier
  • Investor.gov:Typer av bedrägeri
  • Investopedia:6 sätt att undvika ett Ponzi-investeringsprogram
  • Money Talks Newss sökverktyg för sparkonton
  • Prenumerera på nyhetsbrevet Money Talks News
  • Gå vår kurs Den enda pensionsguiden du någonsin kommer att behöva
  • Gå vår kurs Money Made Simple
  • Miranda Marquits webbplats

Om mig

Jag grundade Money Talks News 1991. Jag är en CPA och jag har också fått licenser inom aktier, råvaror, optioner, fonder, livförsäkring, värdepappersövervakare och fastigheter.

Datorgenererad programavskrift

6 sätt att bli en framgångsrik bluffartist

Stacy Johnson: [00:00:00] Hej killar, och välkommen till pengarpodden. Det var strax efter den 11 september 2001 som jag började se genomskinliga insamlingslådor av plexiglas på olika butiksdiskar i mitt grannskap. Det söktes donationer till en välgörenhetsorganisation som heter föräldralösa barn i nio 11, men kanske för att jag är konsumentreporter, istället för att bara lämna in pengarna, som några av de andra redan hade gjort, ringde jag välgörenhetsorganisationen först.

Att begära sin skattedeklaration. Tja, det visar sig att även om föräldralösa barn till nio 11 var en legitim välgörenhetsorganisation, samlade de inte in donationer i min delstat alls. Och de använde inte insamlingslådor heller. Så någon hade helt enkelt stulit deras logotyp och tillverkat de där lådorna. De hade tömt dem i månader, men jag var den första personen som försökte verifiera att de faktiskt var legitima.

Nu, när jag ringde de lokala poliserna för att rapportera den här lowlife-bluffen, tog de en anmälan, men då sa de att de inte hade arbetskraft att sätta ut lådorna och fånga tjuven. Deras råd till mig var att gå runt i ditt grannskap och informera köpmännen, att inte använda dessa lådor längre. Det är en enkel bluff som jag har blivit täckt av under mina decennier när jag rapporterat konsumentnyheter, men jag har sett mycket mer.

Vill du lära dig de enklaste metoderna för att lura människor eller ännu bättre metoder för att undvika att själv bli ett offer? Tja, det är vad denna veckas pengarpodcast handlar om. Vi kommer att prata om minst sex bedrägerier och hur du kan undvika dem. Jag är din värd, Stacy Johnson. Jag är här med medvärden Miranda Markowitz och säg hej Miranda.

Miranda Marquit: [00:01:28] Hur mår du

Stacy Johnson: [00:01:28] idag? Jag mår bra. Vad sägs om vår nybörjare och producent? Aaron Freeman. Hur mår du idag, Aaron? Alla

Aaron Freeman: [00:01:34] Ja, jag mår bra. jag mår bra. jag mår bra.

Stacy Johnson: [00:01:36] Okej, Dan. Är du redo att gräva i dagens ämne? Det är jag, men innan vi gör det. En snabb ansvarsfriskrivning, bör du höra namnen på aktier eller andra investeringar i denna podcast?

Det betyder inte deras rekommendationer. Du investerar aldrig baserat enbart på våra råd eftersom det kanske inte är relaterat. Det kanske inte relaterar till din situation, få dina egna råd, fatta dina egna beslut. Låt oss nu gå tillbaka till ämnet sex sätt att bli en framgångsrik bluffartist. Så jag måste fråga er, när vi börjar, är ni trötta på att leva ärligt?

Du är trött på att jobba hårt och inte få för mycket belöning för det. Åh, ja.

Aaron Freeman: [00:02:08] Ja,

Stacy Johnson: [00:02:11] ja. Är du redo att gå? Var finns de lätta pengarna för att jag har sett dem?

Miranda Marquit: [00:02:15] Ja, jag tror det. Ja. Jag menar, ja. Jag menar hela det här, eh, att jobba hårt börjar bli ett riktigt drag.

Aaron Freeman: [00:02:23] Ja. Berätta för mig Stacy, hur kan jag

Stacy Johnson: [00:02:24] tjäna lätta pengar? Jag ska berätta för dig hur du kan tjäna lätta pengar, Erin.

Tack för att du frågar. Vad är det

Aaron Freeman: [00:02:29] kostade mig dock. Måste jag betala dig 1995?

Stacy Johnson: [00:02:31] Ja, det vore att föredra. Ja. Um, men du vet, under åren som jag har gjort konsumentrapportering ja. Jag har bokstavligen blivit avskräckt flera gånger eftersom det finns så många människor som stjäl pengar och inte svarar för det alls.

Jag ska ge dig, jag ska ge dig några exempel på vad vi gör, men det gör dig verkligen förbannad. Ibland, du vet, att jag jobbar hårt för pengarna jag tjänar. Och vissa människor arbetar inte alls. De stjäl från andra människor och de åker inte ens fast. Låt mig ge dig några exempel.

Låt oss säga att du vill börja försörja dig på ett oärligt sätt. Jag ska ge dig sex sätt att göra det på. Nummer ett är att vara en investeringsguru. Låt nu inte en total brist på expertis på aktiemarknaden hålla dig tillbaka. Killar, ni kan använda den här enkla metoden för att övertyga de godtrogna om att ni är nästa Warren-buffé.

Nummer ett, köp en stor lista över troliga investerare. Du kan köpa e-postlistor. Dela in dem nu i grupper. Nummer två, skicka en annan aktieidé till varje grupp. Spelade ingen roll vilket lager det är. Använd en darttavla för att välja beståndet. spelar ingen roll alls. Nummer tre, vänta några veckor, kasta ut gruppen som fick en förlorarekommendation.

Skicka ett extra val till de som fick en vinnare. Nummer fyra, upprepa denna process och vad som återstår är en grupp människor som du har försett med tre eller fler vinnare i rad, nummer fem, erbjuder dem möjligheten att utnyttja din superhemliga beprövade investeringsmetod för bara 199 USD i månaden.

Se hur det fungerar. Ehm, nej. Jag är lite vilsen. Okej. Få en lista över personer. Precis på min lista över personer, e-postadress. Okej. Du har en e-postadress för e-post, bara för alla. Återigen, låt oss säga att du får en miljon e-postadresser. Okej. Dela det på mitten, skicka 500 000 personer, en aktieidé. Skicka ytterligare 5 000 ytterligare ett lager till dig.

Om det finns, om aktien går ner, kasta bort dessa människor. Om aktien går upp, behåll dessa människor, skicka dem en annan aktieidé. Samma process. Om aktien går upp. Nu har du en grupp människor. Du sa två bra idéer för att slänga de som får en dålig idé. Okej. Nu går allt ihop. Okej.

Du fortsätter göra det tills du skickar någon tre eller fyra. Bra val. Nu kommer de att tro att du är ett geni. De inser inte att du har slängt alla. Du sa dåliga val också. Och de kommer att betala dig pengar eftersom du kommer att lova dem den typen av avkastning. Och det är bara så enkelt nu.

Så nu kan du vara en investeringsbluffare, du vet, och förresten, om det är för mycket krångel, oroa dig inte för det. Kör bara som att lova 50 % avkastning. Nu borde dina offer uppenbarligen vara oroliga för det trots allt, om du kan tjäna 50 % på dina egna pengar, varför i helvete skulle du behöva deras? Men oroa dig inte för att det inte kommer att falla dem in.

Du lovar dem bara något du inte kan börja leverera. De skickar dig pengar och du är iväg till tävlingarna. Du ligger på stranden.

Miranda Marquit: [00:05:08] Jag gör faktiskt, det här är, jag menar, jag har helt klart gjort allt fel vid den här tidpunkten.

Stacy Johnson: [00:05:14] Och gick du på college? Varför jobbar du för en levande

Miranda Marquit: [00:05:17] Rhonda? Jag vet inte.

Jag menar, och varför skulle jag göra det här? Som, varför är jag som, Hej, se till att du indexerar och inte väljer aktier. Jag menar, helt klart behöver jag bara vara som, skicka mig dina pengar så skickar jag bara lite information om några slumpmässiga aktier. Jag menar, det är klart att jag gör fel.

Stacy Johnson: [00:05:36] Du vet vad jag ser riktigt, riktigt bra lukrativa saker framför dig och dig också.

Aaron, faktiskt, det är nummer två, förutsäg bara en framtid, oavsett om det är kärlek eller om vi alla skulle vilja veta vad som kommer att hända härnäst. Höger? Livet är komplicerat. Det finns för många variabler för någon att lita på. Vi vet vad framtiden kommer att erbjuda, men det hindrar inte människor från alla. Från synska till Wall Street, investeringshus från att lova dig, de kan förutsäga vad som väntar och de tar ut pengar för det.

Eh, du vet, kanske Wall Street-proffs kanske eller inte borde välja dem eftersom de åtminstone är välutbildade gissningar och de kommer att erkänna att termförutsägelser är baserade på händelser, med förbehåll för förändringar, men synska, synska hotlines, spåkonsulter, de operera öppet utan några begränsningar, inte ens olagligt.

Och de håvade in miljontals dollar med lovande människor. De vet vad som kommer till vad som väntar dem när du inte har någon idé som vi alla känner till, eller förvisso borde vi veta att framtiden inte går att veta, men på grund av önskan att se vad som väntar är så stor. Det här är ett område som är fullt av löften för alla att verkligen övertyga andra, de har en kristallkula.

Höger. Men min

Aaron Freeman: [00:06:38] aura, min son och mina måntecken är alla i linje.

Stacy Johnson: [00:06:41] Vi går fortfarande. jag

Aaron Freeman: [00:06:42] betalade mycket bra pengar för det.

Stacy Johnson: [00:06:44] Jag fick någon som kom fram till mig på ett kryssningsfartyg en gång och sa, får jag röra dig? Du har den mest fantastiska aura jag någonsin sett. Det är sant. Var

Aaron Freeman: [00:06:52] rörde de dig?

Stacy Johnson: [00:06:54] Åh, och min fru, jag bodde hos en grupp människor.

Min fru sa, typ, vad menar du? Hur är det med vår apelsin? Åh nej, du mår bra. Men den här killen har ett magiskt ord. Jag har aldrig låtit henne glömma att det förresten är det enda psykiska jag någonsin har trott på den personen.

Miranda Marquit: [00:07:10] Äh, det gjorde jag, ehm, jag gjorde en historia en gång, ehm, långt tillbaka, precis efter, eh, 2000. Öh, kraschen 2008, 2008, 2009 kraschen.

Och, eh, efterföljande, eh, den efterföljande lågkonjunkturen. Och det var en ökning i folk, eh, som gick till synska för pengar. Och så jag, en av mina klienter, fick mig faktiskt att gå till en synsk och få pengar att läsa. Så det var en riktigt rolig upplevelse. Det var en riktigt rolig upplevelse. Öh, du vet, jag menar, eh, det är intressant.

Jag, jag gillar, jag tycker att de här sakerna är underhållande eftersom det alltid är intressant för mig hur. Bra. De handlar om kall läsning, att plocka upp saker och sedan vända sig om och använda det, eh, för att göra S och sedan låter förstås tanken på att göra generaliserade saker specifikt för dig. Det är så intressant för mig.

Eh, men ja, nej, det var verkligen intressant. Hm, jag blev såklart lovad att det skulle gå bra för mig ekonomiskt och att min dåvarande man skulle hitta ett jobb. Och naturligtvis hände alla dessa saker. Så småningom vet du, du vet,

Stacy Johnson: [00:08:28] även en trasig klocka är rätt. Två gånger om dagen, eller hur?

Miranda Marquit: [00:08:30] Åh ja. Åh ja. Så, eh, men det var det, men det var intressant.

Så,

Stacy Johnson: [00:08:35] ja. Så okej. Nummer tre, starta en ideell organisation, oavsett om det är barn eller delfiner, om du visar människor bilder på djurdjur eller däggdjur av något slag i nöd, kommer de att ge dig lite pengar. Oförklarligt nog kommer de att göra detta utan att ta några sekunder att checka ut. Ideella organisationer som destroyed har berättat för dig i början av denna podcast att du kan gå till platser som guidestar.org eller charity navigator och kolla in välgörenhetsorganisationer riktigt snabbt.

Men de flesta människor gör inte det. Och om du hatar tanken på att fylla i de papper som krävs för att starta en ideell organisation, kan du bara fejka det. Ja. Säg bara att du är en ideell organisation, du vet, här är, här är en sann historia för många år sedan, eh, från, antingen från GuideStar eller från vilka andra välgörenhetsnavigatorer? Jag glömde.

Hur som helst, de lade ut en lista över F-rankade välgörenhetsorganisationer. De gör det här varje år runt jul, vet du? För det är då folk donerar mest på något sätt, det råkar vara så att en F-klassad välgörenhetsorganisation fanns på gångavstånd från mitt hus här i Fort Lauderdale. Jag kan bara gå över bron över intercoastal där det var.

Okej. Så jag går för att kolla in denna välgörenhet. Här är vad, här är vad affären var. De sålde yachter. Så med andra ord, du donerar din yacht. Nu är det förr nu när du skänker en bilyacht eller något liknande till en välgörenhetsorganisation, de säljer den. Och det är avskrivningen som du får för vad de får för det.

Höger? Så om han har donerat en bil, säljer de bilen för 10 000 USD på en auktion, din avskrivning är 10 000 USD. Men förr i tiden fick du bestämma vad värdet på den tillgången var. Så med andra ord, du donerar en yacht till denna välgörenhet och du säger att mina yachter kostade 20 miljoner dollar. Du får en avskrivning på 20 miljoner dollar.

Trevlig. De säljer yachten och sedan använder de den teoretiskt för att finansiera en misshandlad kvinnoshow. Okej. Så här är affären, deras inkomst. För du kan dra skattedeklarationer från vilken välgörenhetsorganisation som helst, inte, inte enskilda personer, utan välgörenhetsorganisationer. Du kan, jag antar att jag tog deras, deras, ehm, deras skattedeklaration. De tog in 23 miljoner dollar året innan.

Okej. De gav 50 000 dollar till ett kvinnojour. Av 23 miljoner, 21 miljoner spenderade de på marknadsföring. Nu är här kickern. Tja, du måste, du måste få ut ordet. Tuff. Nåväl, här är kickern, som ägde marknadsföringsföretaget, killen som ägde välgörenhetsorganisationen. Så med andra ord, han tog dina välgörenhetsbidrag, skickade dem till sig själv i ett vinstdrivande marknadsföringsföretag och donerade 50 tusen till ett kvinnojour.

Nu låter det uppenbart olagligt, eller hur? Men det är inte. Nej, nej. Olaglig. Jag ringde riksåklagarens kontor efter att jag gjort berättelsen, de ville inte prata med mig. Självklart. Jag menar, det är välgörenhet. Ville inte prata med mig. Jag stod upp utanför deras byggnad och pekade på dem, men de ville inte komma och prata med mig ändå.

Så jag ringde till statsåklagaren och jag sa, titta på det här, deras skattedeklarationer precis där. Så nio 90 heter det. Du kan läsa den själv. Och de var som, ja, förlåt, men först och främst är jag inte ens säker på att något är olagligt. Vad som helst är det. Vi har fler saker att göra än vi. Förstår du vad jag menar?

När jag började det här med att säga att ibland måste du undra vad fan du håller på med och jobbar för ett ärligt liv. Det är bara fantastiskt. Det är en fantastisk historia. Ja. Många sådana här historier, för jag har gjort det här väldigt länge. Låt oss gå till nummer fyra. Om du inte har hört något som du gillade hittills, vad sägs om nummer fyra?

Erbjud enkla lösningar på komplexa problem. När det gäller att gå ner i vikt, bli rik, hur många saker som helst, att hitta kärleken. Många människor är så desperata. De vill, de vill ha vinst utan smärta. Jag gjorde min första nyhet om viktminskningsprodukter. Jag vet inte. Vi bodde i Cincinnati, det var kanske 25 år sedan.

Ämnet var fettförbränningsbyxor. Så i princip tar du på dig dessa byxor och du går ner i vikt medan du sover. Så vad jag gjorde var att jag gick till en, um, en läkare på ett universitet som var specialiserad på viktminskningsforskning. Och jag behöver henne inte. Jag behöver inte manuset för att komma ihåg exakta ord. För 25 år sedan fanns det två sätt att gå ner i vikt.

Han sa, ät mindre eller träna mer, utan för att så många människor är ovilliga att anstränga sig för att åstadkomma en meningsfull förändring i sina liv. Du kan lova dem precis vad som helst, vilken enkel lösning som helst på ett komplext problem, och de kommer att bita ihop. Och om de kommer att erbjuda vittnesmål, vilket kan vara falskt de kommer att erbjuda forskning skulle förmodligen inte heller vara verkligt.

Och det är du, och då kommer du att köpa den här produkten och folk gör det varje dag. Och jag antar att du skulle göra det

Aaron Freeman: [00:12:55] antagligen behandla det precis som du gör, eh, den första, du nämnde investeringsgurun, medan, eh, du lägger ut som en dietplan och du lägger ut dietplanen för att bugga, du vet, 50 personer.

Kan du minska det på hälften 25 av dem går ner lite i vikt, fem gjorde det inte och sedan visar du bara de 25 och sedan kanske 10 av dem verkligen, verkligen gjorde ett fantastiskt jobb. Och du sätter de där killarna på TV och sedan fortsätter du att marknadsföra din produkt.

Stacy Johnson: [00:13:22] Okej. Okay bra. Det kunde du absolut. Och ja, det är bara fantastiskt. Det här fungerar.

Och faktiskt till en viss grad gör all reklam detta. Som om du skulle se en bilannons och den kommer att ha en kille i en lastbil och EO, det är i princip lovande att du kommer att bli en robust man. Om du kör den här pickupen eller, du vet, hur många saker som helst, eh, en kvinnas kosmetika, du vet, det här är i princip, eller tandkräm, så säger de i princip att någon kommer att kyssa dig om du borstar tänderna med den här tandkrämen .

Så, och allt det är reklam på ett sätt är att erbjuda enkla lösningar på komplexa problem, men några av dem är bara uppenbart rip offs. Och det är ett exempel på en. Okej nu, nummer fem, bota människor, bota människor när de är sjuka, skapa bara en Raider-produkt som lovar en snabb lösning på en vanlig sjukdom.

Oroa dig inte för att skapa, du vet, människor som läser etiketten för att de inte gör det. Catching men nu 2008, eh, vi sände en nyhetsartikel. Skjutade du det med mig? Åh nej, jag visste inte. Det var för mig. Hur som helst, 2008 gjorde jag en TV-nyhet om ett allmänt marknadsfört medel mot huvudvärk som heter head-on. Kommer du ihåg de där huvudena rakt på sak, sätt det, lägg det direkt på pannan och på.

De fortsatte bara att upprepa det. Hur som helst verkade idén tilltalande. Du gnuggar en knäpp, såg ut som läppbalsam i pannan och din huvudvärk skulle försvinna. Jag såg den här annonsen och jag tycker att det verkar dumt som fan. Så jag gjorde lite, jag gjorde lite forskning om det nu direkt marknadsfördes som ett homeopatiskt läkemedel.

Här är vad, här är vad det hjälpte mig med. Patisk medicin är definitionen. Du tar en botande aktiv ingrediens och späder ut den till en punkt där den nästan inte finns. Så jag menar, det här är bokstavligen vad homeopatisk medicin är.

Aaron Freeman: [00:15:06] Åh, jag trodde att det var mer, jag trodde att det var mer som att lägga heta stenar på ryggen.

Nej,

Miranda Marquit: [00:15:09] nej, nej, nej, nej. Det kallas avkopplande för min massage. Det kallas en avslappnande massage

Stacy Johnson: [00:15:16] prov. Head-on head-on hade vi, um, låt oss säga låt oss kalla det aspirin. Jag vet inte vad det var. Det var något som faktiskt skulle bota en huvudvärk. Okej. Men det späddes på så här långt och jag överdriver inte nu.

En droppe full i min pool. Som 30 000 liter med en pipett full av det, av en aktiv ingrediens. Så för det första kan det inte fungera eftersom det är så utspätt. Men för det andra, inte bara att du gnuggar det på din hud, det kommer inte att få huvudvärk. Remi du kan inte gnida acetylsalicylsyra på din hud,

Aaron Freeman: [00:15:46] beror på att de späds ut till den grad att de inte behöver få FDA-godkännande.

Nej,

Stacy Johnson: [00:15:52] nej, det är homeopatisk medicin är bara något som någon kom på under de 18 hundra. Och vissa människor bara svär vid det. Så nu har ni lärt er vad homeopatisk medicin är. Okej. Så nu. Här är den här produkten nu, inte bara var den här produkten, den här produkten var så, eh, reklamerad så hårt att en stor apotekskedja som vi ska vi ska gå och nämna, men du vet definitivt vilka de är.

Ja, de gjorde sin egen generiska version av det. Så jag står i det här apoteket med den här produkten, vilket inte är meningsfullt. Och den kostar typ 7 99 och, och precis bredvid den finns en generisk version, som uppenbarligen inte heller är någon som helst meningsfull. Så jag ringde den federala handelskommissionen. Och jag sa, hur kan du tillåta en produkt?

Så uppenbart dumt att marknadsföras så hårt. Och så här reagerade de. Vi startar vanligtvis inte en utredning för att ta emot massor av klagomål. Och även då kommer processen att ta år. Så den som gjorde detta, den som gjorde det, vilket förresten, det var ett kanadensiskt företag. Jag, du vet, jag gick till dem och frågade dem om gemensamt.

Självklart fick jag inga. Men de, så de är borta sedan länge. Jag menar, de tjänar hundra miljoner dollar. Det gör även de psykiska jourlinjerna. Och när någon klämmer fast dem, är de i Bahamas baby. De är på stranden. De bryr sig inte. Okej.

Aaron Freeman: [00:17:05] Det är kapitalism.

Stacy Johnson: [00:17:06] Japp. Jag menar, det är sant nu. Här är min, min sista.

Nummer sex. Låt mig faktiskt göra det här. Låt mig ta en snabb paus. Vi måste betala räkningarna, men vi kommer genast tillbaka. Det skulle vara min sista där jag kan få några tips om hur man inte gör det, hur man undviker att bli ett offer för en av dessa bedrägerier. Vi kommer genast tillbaka. Okej, här är vi. Tillbaks igen. Jag har en sak kvar.

Ett sätt att försörja sig på ett oärligt sätt. Och det här är min minsta favorit. Det här är de människor jag verkligen gillar älskar att hata. Låt oss försöka sparka folk medan de är nere. Det finns alltid en publik för nästan allt som lovar en snabb lösning, eller hur? Men om du verkligen vill få tag i människor som är desperata, hitta människor som har problem ekonomiskt, eftersom de kommer att vända sig till nästan vem som helst för nästan vad som helst som fyra för din räddningsskuld, uppgörelse, obefintliga statliga bidrag.

Alla dessa saker är inriktade på människor som var nere på sin tur eftersom de inte hade något att förlora. De tror att de inte gör det, men det gör de. Jag har gjort berättelser. Okej. Um, informationsreklam sent på kvällen, hur man köper fastigheter, som vår före detta president faktiskt gjorde ungefär så här. Men hur som helst, du vet, det är, du vet, jag ska lära dig hur man köper hus utan pengar.

Du kommer att köpa 10 hus, bla, bla, bla. Jag träffade en kvinna som köpte ett hus. Hon bor hos sin mamma eftersom hon hade förlorat sitt eget hem. Hon var utestängd. Hon fick sin mamma att belåna sitt hus så att hon kunde köpa ett annat hus i en annan del av Florida och, du vet, byta sig till berömmelse och rikedom i fastigheter.

Och det huset gick också i utmätning. Så hon förlorade sitt hus och sin mors hus för att någon skurk övertygade henne om att han kunde göra henne rik. Och det här är, det här är de värsta möjliga människorna, en speciell plats i helvetet är reserverad för människor som utsätter människor som redan var desperata och fattiga till offer.

Och ja. Och man skulle tro att ingen kunde vara så dålig. Ingen kunde vara så ond. Höger. Och låt mig berätta en sak, du kan inte svinga en död katt utan att slå någon så ond i den här världen. Det finns massor av människor där ute som väntar på att bli offer för nästan alla gamla människor, personer med Alzheimers, de bryr sig inte och jag har sett det om och om igen.

Låter jag som om jag är arg på de människorna för att jag försöker, jag är verkligen arg på honom lite, lite

Aaron Freeman: [00:19:13] här i Florida.

Stacy Johnson: [00:19:14] Vi har många sådana människor. Japp. Scumbag huvudstad i världen. Så nu. Jag har berättat för er sex sätt att sluta arbeta, försörja er ärligt och börja göra ett oärligt.

Brenda, kan du hjälpa mig med några idéer om hur man inte blir ett offer för någon? Ja.

Miranda Marquit: [00:19:30] Så du måste se upp. Och så, um, först och främst en sund skeptisk skepsis till vad som händer här. Jag menar, som vi fick reda på, jag menar, det är verkligen svårt när folk är som, Hej välgörenhet, denna välgörenhet som. Och så är jag en av de saker jag har gjort.

Att bara gå tillbaka till den där välgörenhetsgrejen är, jag menar, jag vet vilka välgörenhetsorganisationer jag donerar till, och det är precis det jag håller fast vid, som uppdrag som, eh för. För som du sa, du vet inte. Jag menar, vem som helst kan till och med ta tag i, ta tag i, eh, ta tag i logotypen för en välkänd och legitim välgörenhetsorganisation, slänga den på något och boom.

Höger. Så det är svårt. Um, och jag tror att det första du måste se upp med är dessa vittnesmål, eller hur? Någon säger, du vet, eh, vittnesmål för främlingar som du ser på TV, eh, till och med online. Recensioner, du måste se upp med det för, hm, du vet, ibland är det skådespelare. Ibland får folk betalt för recensioner.

Jag vet att jag som författare har fått företag som kommit till mig och sagt, Hej, vi betalar dig för att skriva recensioner som sedan kan läggas upp på olika ställen. Eh, och sedan finns det också, eh, saker som med Amazon, där om du vill vara en verifierad köpare, kan du faktiskt, det finns företag som kommer att betala dig.

Vad du kommer att göra är att du köper, du kommer att gå igenom processen att köpa vad varan än är, och sedan kommer de att ersätta dig för kostnaden för varan plus att skriva en positiv recension. Så

Aaron Freeman: [00:21:05] som verkligen spelar på psykologi. gör det inte det? Jag menar, det är vad folk gör. Jag menar, om du erbjuder mycket bränsle, erbjuder du dem tjänsten gratis.

Du vet, och de kommer att kännas som, ja, jag måste säga något trevligt. Jag fick det gratis eller något liknande

Stacy Johnson: [00:21:17] det, vet du? Nåväl, låt mig fråga er Miranda. Och det här är verkligen ett bra exempel, och jag hade inte tänkt på hela den här, eh, vittnesmålsgrejen, eh, eller recensioner snarare. Tänk om du tittar på en produkt på Amazon och jag går efter recensioner mycket.

Det är jag säker på att ni också gör. Vad mer kan vi göra? Men om den har, tänk om den har 15 000 recensioner och det finns fyra stjärnor. Är det, är det bättre att ge dig mer säkerhet eller är det, kan allt vara

Miranda Marquit: [00:21:41] skräp? Tja, det är grejen, eller hur? Ju fler recensioner något har, desto mer sannolikt är det att fler av dem är legitima och jag har skrivit legitima recensioner för saker som jag verkligen gillar eller saker som var riktigt hemska.

Um, och det andra jag gör är att leta efter två, en och två stjärniga recensioner, se vad de har att säga. Och det är som, okej, det här är förmodligen det värsta scenariot. Um, är det här risken jag är villig att ta för det här värsta scenariot? Så bara typ. Var lite medveten om det. Om, om, om recensionerna är alla lysande och fantastiska, skulle jag se upp för det, definitivt.

Det var den

Aaron Freeman: [00:22:17] för att kliva in här också. Um, YouTube är en bra resurs för recensioner. Jag menar, det är, det är mest som plattformen nummer ett, alla som köper en produkt brukar lämna en recension på YouTube om den.

Stacy Johnson: [00:22:32] Mer till, för, för, um, dyra saker, vilket uppenbarligen är viktigare. Och det är där

Aaron Freeman: [00:22:36] många saker.

Du skulle bli förvånad över att du lägger in det produktnamnet och lägger in en recension av en klickvideo på din favoritsökmotor och du kommer förmodligen att hitta någon som har gjort en video om den. Åh, och en annan sak som jag vill säga är, um, ibland tillverkas produkter av en viss tillverkare och de är omedelbart att patenten stjäls och de tillverkas i något annat land.

Ja. Så, eh, se till, för det var jag faktiskt, jag såg ett verktyg häromdagen. Jag tänkte, ja, det är ett riktigt coolt verktyg. Jag tittade på det och fick reda på det riktiga namnet på det och du går till Amazon och verktyget är $10. Men det ursprungliga verkliga verktyget är faktiskt 199 på det. Varför finns det en sådan diskrepans här? Och det

Stacy Johnson: [00:23:17] hade samma varumärke på sig.

Den

Aaron Freeman: [00:23:19] Verktyget som såldes hade inget varumärke, men då skulle ett av bilderna ha ett foto av originalverktyget med märket. Och sedan gick jag till tillverkarens hemsida. Framsidan av deras hemsida. Det står där folk försöker sälja en knockoff-produkter av vårt, vårt verktyg.

Stacy Johnson: [00:23:38] Wow.

Och det är också en bra idé, bara titta på priset, du vet, när något är för bra. Affären är att det förmodligen är något fel. Eller hur. Priset verkade för bra för att vara sant. Ja. Det är bra. Vad annars?

Miranda Marquit: [00:23:51] Så se upp för, eh, för dokumenterade bevis, eh, det hör vi hela tiden. Höger. Eh, där de pratar om som, Proof och de, eh, men många gånger, du vet, kan de använda Photoshop.

De kan till och med, du vet, göra något sådant. This is actually something that’s used a lot in the multi-level marketing world where people are like holding up checks for lots of money and, you know, one month’s earnings or something like

Stacy Johnson: [00:24:21] that. Yeah. Yeah. I’ve, I’ve actually done that exact thing. I mean, I had, uh, I went to one of those with a.

With a client of mine when I was a stockbroker. And, uh, the guy called me the next day, cause that was on TV. And so they wanted me to be in their downline, you know? So the guy who was speaking to this room full of people, it was maybe there was 150 people there. Um, he was showing, he held up his check and it was, you know, whatever.

To $500,000. I forgot what it was anyway. So he called me the next day and he’s like, so-and-so really wants you to be in her downline. You should consider it. I’m like, well, you know what? You just last night promise all those people in that room, 200 of them that they could make as much money as you, but you’ve got so many people in your downline to make that $500,000.

There literally are not enough people on the planet to do that. So that you’re just a liar. I’m not saying all limo them is bad, but it’s just dumb in my opinion.

Miranda Marquit: [00:25:09] And you have to watch out for guarantees. Right. They only, like a lot of people say money back guarantee, but there’s no guarantee if something disappears.

Right. So, uh, so yeah, I mean, one of the things that, um, that we, that we found that was very interesting is. Oh, my son wanted to order a 3d printer a couple of years ago and found a website that, you know, it was around Christmas time and he found a website that was offering them for like, just really discounted price, like 30 bucks.

And he was like, yeah, let’s, uh, he’s like, I want to, I want to get the 3d printer from this place. I’m like, well, I don’t know. And he’s like, but there’s a guarantee I’m like, I still don’t know. Um, paid the 30 bucks. The thing never came a couple of weeks later. Uh, you know, you wouldn’t go back to try to find that website again, gone.

So website doesn’t even exist. The guarantee was useless. Uh, we all learned a valuable lesson.

Stacy Johnson: [00:26:04] No, actually that’s a funny Miranda too, because we sell courses. We sell retirement course. We sell a course called money, made simple, you know, but point being, we have a money back guarantee. And if you don’t like this course.

You can actually still keep it, you know, really, but we’ll give your money back. No questions asked and we literally do. And it’s so frustrating because no one believes me because they’re getting ripped off so many times by people promising, you know, money back guarantee. Well, you know, but I actually am a legitimate businessman who will actually give you your money back, but it doesn’t do any good because nobody believes it.

Miranda Marquit: [00:26:36] Yeah. Well, and I think, and that’s part of the issue, right? Is it’s like, well, the guarantee, like you said is Al is only as good as the company. Right? And so you, you operate this, a trusted website it’s been around since like the nineties. And so, um, you know, it’s, it’s something, you know, you can kind of see that.

Um, so here’s where we start getting into things that sound a little bit too good. To be true. Uh, so things like, okay. Um, haste. So if people are like, this deal is only good for X amount of time, um, you know, trying to, trying to like, get you to just push into something, you know, you’re going to miss this opportunity, uh, this, this playing on this FOMO.

And so that’s pretty much, you know, forcing you into this quick decision where you’re not taking time to think about it. And like, this is your only thing. Um, So, yeah. So that’s part of the issue there. Um, especially when you’re looking at, um, a lot of these investment things, right? It’s like, oh, well, get in on the ground floor.

If you don’t do this, you’re going to miss out. You know? Um,

Stacy Johnson: [00:27:40] and when I was a stockbroker, the best salesman where people would go like this, it, the bus is leaving, get on it, don’t get on it. I don’t give it to him, but it’s leaving. And these are people who that’s how you close people. Right. And you know, my motto is this or a mantra.

Is this the faster you talk? The slower I listen. The more you push the harder it’s going to be for you to close me, because I I’m suspicious of anybody who says you better do it now, or you’ll never have another chance.

Miranda Marquit: [00:28:06] Yeah. The only thing you have to watch out for is, um, uh, P people. Um, charging you for things like, let me help you get a government grant for your small business.

Let me help you. Uh, let me help you apply for student loan, forgiveness, all of those things. Um, you know, they may not be like outright scams, but there are things that you don’t have to pay for because the information is readily available. On government websites, you can go to the sba.gov website and they will literally say the federal government does not provide grants for starting expanding businesses.

So there’s that part of it. But then if you want to get an SBA loan, you don’t actually have to have somebody else do that for you. The same as when I worked, uh, at student loan hero, uh, one of the most common things we got were people saying like, oh, should I pay somebody to help me with public service loan forgiveness?

Should I, uh, pay for somebody to help me, uh, with these teacher loan forgiveness programs? Like. All of these government programs that are forgiveness programs, um, and people would be like, you know, charging like, well, we’re going to charge you a thousand dollars. Uh, but then you’re going to get this forgiveness.

So it’s going to be worth it. And it’s like, no, you can actually do all of this without having somebody else do it for you. And you can find the information. And you don’t have to watch out that too. Another thing you have to watch out for, uh, is tax related stuff. A lot of people are like, Hey, there’s a special government tax credit.

Uh, you know, we’ll help you get it. Um, and that’s, you know, there are government tax credits, but they’re not usually special. And they, uh, so there’s a lot of stuff you really have to think about, um, before you move forward. And if somebody says, uh, they’re going to help you get something from the government, that’s a really good way to run away.

If somebody is like, you know, because either it’s fake or it’s something you can do on your own without having to

Stacy Johnson: [00:29:55] the government grants, government does not give you free money for your business period. Right. It does not happen. And I actually, not two months ago, a friend of mine is trying to start a business, sent me a text saying like, do you think it’s cutting edge companies legitimate?

They said for $2,000, they’ll help me get a a hundred thousand dollar grant from the government. And I’m like, Nope. And he was, how do you know? I mean, because I responded instantly, I said, because I know you don’t even think about it. Not possible. I don’t even have to look and oh, by the way, here’s another one too, that I’ve experienced personally several different times.

Um, credit repair, you give somebody 600 bucks. I get to fix your credit score. Well, honestly, I’ve had three different friends of mine, friends of mine. They know I’m a consumer reporter. I’ve written five books and they’re like, yo, Stacy, they say you can fix my credit. Well, Nope. Nej. They, the only thing they could do was things you could do yourself, and they’re not going to fail.

They’re not going to raise your credit score by 150 points in a week, unless they’re doing something fraudulent, like for example, um, challenging every bad mark on your credit history, which then has to be removed by the credit reporting agency. And while they investigate it. So during that time you could apply for credit because nothing bad on your history.

Well, that’s fraud, it’s illegal. Uh, and so, you know, but I’d tell people exactly what I’m talking to you now. This is wrong. It is fraud. It will not work. You will be ripped off and I’ll be damned if they don’t do it anyway.

Miranda Marquit: [00:31:18] Yeah. Yeah. I have to watch out for, um, you have to watch out for, for people who are giving you what sounds like really weird dubious advice on Tik TOK and Twitter.

One of the big things early in 2021 was a LLC Twitter LLC. Tick-tock where they were just like, here’s how I’m going to show you how to start an LLC. And then you can pay for all of your personal expenses with the LLC and not pay taxes. It’s like, no. None of this is how any of this works y’all so the only people like, I mean, you know, so, so you have to watch out for that kind of stuff.

Um, you know, when, when people, uh, you know, you kind of alluded to it in, in your section, we were talking about ways to make money fast. If somebody’s telling you. How there’s a magic formula that you can hack into to avoid paying taxes or something like that. A runaway as fast as you can. Yes,

Stacy Johnson: [00:32:17] I did this story.

Okay. 25, 28 years ago. One of the first stories I did when I moved to Cincinnati, Ohio, um, was every year stomach consumer guy. Right? So every year I’m doing the tax story, you know, I used to stand out by the mailbox at midnight, you know, and all that. Anyway. So every year I would say like, here’s some, here’s some tips, uh, you’re going to hear this, that you don’t have to pay taxes because it’s not constitutional.

Okay. So I go to the IRS. I’m like, would you comment on this? I said, Nope, tired of it. Tired of commenting on this. If you don’t pay your taxes, you’re going to go to jail period. Um, you know, cause every year some idiot puts up on the internet, you know, you don’t have to pay income taxes, it’s illegal. The government should have did it, blah, blah, blah.

And it’s all, it’s all BS. Ja. You do have to pay taxes. And if you don’t you’ll get arrested, you’ll ultimately you could go to jail. So, you know, just believe believing stuff like that. It’s nice. It’d be great. If there was some reason you didn’t have to pay taxes, some loophole, but guess what? There isn’t.

Miranda Marquit: [00:33:14] Uh, and I think one of the things to really, uh, think about too, while you’re going through here is, um, you know, uh, you can, if there’s something that doesn’t seem quite right. So, I mean, you always do that. You know, if it sounds too good to be true, it probably is. You got to trust your gut there. One of the things you can do is do a search for is.

Blah-blah-blah a rip-off or something like that. And that will help you kind of see what other people said about it. Help you find scams. I had a friend recently send me this, this deal website. That’s like ridiculous travel for, you know, like five nights in a five-star Hawaii hotel for $497. And, um, so I was like, well, I don’t know.

I mean, there are some like really good ways to like travel cheap and everything, but you start looking into it. And you realize that, okay, it may not be a complete and utter scam, but you don’t get to choose your hotel. You’re going to, you might not actually get a five star hotel. You start reading the reviews, you start reading the things.

And realize like you, you know, there are a bunch of blocked out dates. You have to, you know, make your reservations 12 months in advance. Like it’s a whole thing. And so you have to read that fine print. You have to know those terms and conditions, uh, and doing a quick search to say is something a scam can help you figure that out as

Stacy Johnson: [00:34:35] well.

And, uh, you know, I, I just thought of this, but I would bet you that the biggest rip off of the entire modern world. Is ULAs E U L is end user licensing agreements. Every single one of us has signed one of these damn things to use Facebook, to get an iPhone. And then they are 30 pages long. None of us ever read them.

And what happened? All of our personal information got harvested. And if that’s not one of the biggest rip offs in the world, I don’t know what is, I think that’s a

Miranda Marquit: [00:35:04] really good point because the idea is, is right. If something is free, you’re probably the product like, right. Like you’re, you’re being sold, your data is being sold.

Something, something that that’s valuable to you as being sold. Um, and you kind of, I mean, and we do, like you said, we all live in that. That world where it’s like, well, we want the apps. We want the connection we want to, we want the convenience. I mean, to a certain degree, it’s like, I’m not going to lie. I like the convenience of having my devices all connected.

I like having a, you know, everything up there and, um, as weird and creepy as it is sometimes to get the ads that I’m getting, sometimes the ad is like, oh yeah, that’s exactly what I need right now. As a

Stacy Johnson: [00:35:46] consumer reporter, there’s been so many times when I’ve stood on television and you’ve heard this a million times.

Every reporter at the end of their story to get your book. Be sure and read the fine print folks, you know, when you’re buying a house or when you’re getting a phone you’ll blah, blah. That’s such a cop out. Wait. No, no, one’s reading that. I mean, I actually do read the stuff when I buy a house, but most people don’t even do that.

Or, you know, a note about a car lease or, or even a cell phone contract. I don’t know what they look like now, because it’s been a long time. So I signed him up, but there’s, you know, they’re 10,000 words long and you know, nobody’s reading that and for a reporter to sit there, you know, or attorney or whoever, sit there, go be sure to read the fine print.

Well, it’s just bull. No, one’s going to do it. And, and that’s why they make them so long.

Miranda Marquit: [00:36:25] Yeah, exactly. Yeah. Nobody’s yeah. Nobody wants to read that and they do make them long and you really kind of are. Um, yeah. It’s, uh, it’s really interesting. So, yeah, but, uh, yeah, but I think in the end, you know, the best thing you can do is really kind of say, okay, this seems too good to be true.

What is it? And then kind of go from there.

Stacy Johnson: [00:36:48] Yeah. Just listen to your inner voice. You know, if you listen to your inner voice and don’t let other people try to talk you into things, which obviously is easier said than done, you’re going to be a lot better off. And, you know, can I add one more thing before we leave this topic too?

My whole life has been spent my adult life, you know, talking about debt and doing consumer news. I’m preaching to the choir almost exclusively. In other words, if you’re listening to this podcast, odds are, you know, a lot of the stuff I’m talking about, the people who let me give you an example. When I wrote life, her debt, my book, and had to get out of debt.

I have copies of it at my house and I’m handing it to all my friends. And the people who were do did not need this book at all. We’ll call the next day and they’ll go, God, that was a great book. I read two hours a week and the people who really need it, the kind of people who were paying money to have their credit score raised, never read it at all.

So a lot of we do is preach to the choir. And the reason I’m mentioning this is because if you’re, if you are listening to this podcast and if all this stuff already does ring true to you and you didn’t need to sort of help. You need to help other people because they’re not going to listen to podcasts.

The people who need this the most are going to ignore it. So you need to help that elderly person in your neighborhood or that person who thinks the world is flat. I mean, in other words, people who are not as informed as you are, are not going to listen to this podcast, they’re not going to read these articles.

So you need to help them. Because helping other people is the shortest path to heaven or Nirvana of a holler wherever you want to call it. So do your, just tell them, listen, this podcast, if you have somebody who’s about to make a stupid move or, or help them yourself, but do help them.

Aaron Freeman: [00:38:27] I want to pipe in here with, uh, I think the number one thing that scams that people need to really be diligent about is, uh, emails.

And an example would be, uh, let’s say you go to your bank all the time and you signed up for notifications from your bank. So your bank gives you an email saying, Hey, you know, letting you know this happened, uh, click here. Um, your information. A lot of it is already on the dark web and there’s a lot of bots out there in AI that can easily.

Create that same email and give you another email saying, Hey, click here to log into your bank. My advice is whatever you do, no matter what email you get, it’s great to have the email notifications. Email is awesome, but never, ever, ever click your links in the email. If you sign up for something and it says, verify your email, that’s fine.

You know, cause it just popped on. But if something’s asking you for a login. Never click

Stacy Johnson: [00:39:23] it. That’s great

Aaron Freeman: [00:39:23] advice. Always go to the source, always go to your actual website that has the HTT P S with the S of the end. Cause that means it’s a secure website. Um, and, and, and always log in that way

Stacy Johnson: [00:39:36] when in doubt scope it out.

But before we we’re, we’re running long today, but we, and we have a few questions.

Miranda Marquit: [00:39:42] All right, I’ll go ahead and start with Eddie. Eddie asks. Is there any way to find out if my ex is collecting on my social security, she is not exactly the most honest person. In the world.

Stacy Johnson: [00:39:54] That’s pretty funny actually gotten this question.

And before the answer, your question is yes, you can find out, you can just ask the social security administration. They can tell you the name of any they’re called exhilarated beneficiaries, including your ex-wife. Uh, who’s drawing her has drawn benefits on your earnings record. Now they can’t tell you if she’s applied is not drawing.

So in other words, if she’s taking some of your, if she’s. Uh, getting from money from your social security, you can find out, uh, you can find out to date. They became entitled to benefits. You can find out what the benefit they’re getting. You can find out whether their benefits have ended, but the main thing I want to tell you here is this.

It doesn’t matter. A former spouse collecting benefits on your record has no impact whatsoever on the amount of your own retirement benefit. And that’s based entirely in what you’ve earned and when you file for social security. So do not worry if your ex wife is collecting on your social security matters.

Not at all to you. That’s the main, that’s the main thing I want to tell you there also don’t you have to be married

Aaron Freeman: [00:40:51] for like 10 years before that. Yes

Stacy Johnson: [00:40:53] you do. Yes, you do. Yeah.

Miranda Marquit: [00:40:54] So I could actually, uh, you know, look at the benefits situation and then decide if I wanted to, uh, draw based on my husband’s. Uh, my ex-husband’s earnings if I wanted.

Um, and you know, it’s a, it’s a calculation that, you know, you might want to do if you are the ex uh, kind of think about that. I’m sure. By the time I get to the point of drawing social security, um, my benefits will probably be more, so I’ll probably be looking to see if he’s drawing. So it’s

Stacy Johnson: [00:41:24] natural to think that if somebody is drawing on yours, you’re going to get less.

I mean, it sounds like they’re taking out of your account, but they’re really not. They’re not, you’re not worried.

Aaron Freeman: [00:41:33] Yeah, my wife’s waiting for 10 years and she’s going to drop me. Look ahead.

Stacy Johnson: [00:41:40] What’s next. We got any more questions. Yes, we do.

Miranda Marquit: [00:41:42] This. One’s from dune. Buggy says help. My husband is going to be 71, this July and his last day of work is the end of June. We’re about $24,000 in the bank. Not making any, any interest. I keep hearing about putting our money into gold and silver to fend off inflation.

I know we don’t have much, but is this a good idea, please help also. Oh my gosh.

Stacy Johnson: [00:42:01] So, okay, so go ahead and then you see this in

Miranda Marquit: [00:42:04] yourself. Oh my gosh. Yeah. Um, so, well, first of all, um, I hope that, uh, you’ve, you’re both looking at where you, what you can draw on social security benefits. Uh, the 20 4k is probably not going to provide, um, a lot in terms of.

Of of returns. Um, I would be wary of putting something into gold and silver or something. That’s not very liquid, especially if you don’t have, um, any other liquid assets. So, I mean, I, I don’t, I don’t know much about the situation. I don’t know. Like, do you have IRA? You know, do you have like an IRA? Do you have a 401k?

Do you have a pension? You know, do you have, like, where, where are you getting your cashflow from? Uh, if it’s just the 24 K in the bank, um, and you don’t have any. Other like liquid assets to try and, you know, help help you out. Uh, it was putting something in something as illiquid, as gold and silver, uh, to fend off inflation is not, uh, really going to help a lot also.

Um, it’s worth noting that in a lot of cases, gold is not quite the, um, The hedge against inflation that many people, uh, think it is. So, um, I would consider some other options. Um, we’ll get some, you know, you’re going to need to take a step back, look at all of your sources of income from social security to any other accounts you might have.

Um, if it’s just 24 K in the bank and that’s basically your emergency fund and you have other sources of income, there’s nothing wrong with having something. In the bank, not making interest, if you know what that purpose is. And if that purpose is emergency purposes and you want to be able to access that, um, in a pinch, um, then, you know, leaving it, there might not be terrible.

So, but it really kind of depends on what else you got going on. Yeah. Well, I’m assuming

Stacy Johnson: [00:43:55] anything else going on by what they said, but I mean, the bottom line is if this is all the money you’ve got in the world, this is your emergency fund. And, and we’ve covered this topic before. I mean, unfortunately, Hey, I get it.

I’ve got a ton of money in his bank account earning nothing, but what do you know what? Oh, well, I can’t help it. I can’t expose that mechanics pose all of my savings to risk. Uh, and so, you know, it’s just, you just have to wait for interest rates to go up, but, but don’t start casting about for dumb things like gold and silver, when you’ve only got 24 grand

Miranda Marquit: [00:44:23] total.

Yeah. Yeah. It just, yeah. Yeah. You really need to look at your full financial picture and, and where, where that money is coming from, that you’re planning on using to cover your costs, your living expenses.

Stacy Johnson: [00:44:35] Yeah. Okay, last question.

Miranda Marquit: [00:44:37] All right. This is from Christine. My question is regarding cost basis methods.

I bought an ETF two different times the first time at a much lower price than the second time. Now I want to sell some isn’t it logical that I should sell off the more expensive socks first, if that is possible, is that HFO highest in first out? Um, so. Uh, yeah. So let’s go ahead and talk about that a little

Stacy Johnson: [00:45:00] bit.

Okay. That’s that’s real easy. Cause these are easy terms for me because I’m an accountant. Uh, it’s called FIFO in life of, and first out last in first out, FIFO LIFO. Um, and basically when you buy a stock, if you don’t, if you just sell. Then the IRS assumes that you’re using FIFO firsthand first out. So in, in Christine’s case, she bought a much lower price.

The first time she bought, if she just puts in an order to sell, then her broker’s firm is required to sell the first. So the first dock she bought. Now in her case that could obviously produce, uh, a higher tax burden. So what she wants to do is she wants us to do life. Oh, she wants to do last in first out the most recent purchases have few, have the less gain.

Now, one thing to remember though, well, let me finish explaining that though, if you want to do life. Oh, you can. But what you need to do, Christina, is she to call your brokerage firm. And you need to say, I need this to be designated life and they need to send you something in writing saying it’s going to be life.

Åh. So you can show that to the IRS if you need to. Okay. Now, one thing I want you to consider to the remember that you also have long-term capital gains versus short term capital gains long-term capital gains are taxed at a lower, a lower rate maximum of 20% and probably lower if you’re in a, if you’re, unless you’re in a really high tax bracket.

So you to get that long-term capital gain treatment, you’ve got to hold that stock for a year. So look at, look at the ramifications. If you have short term capital gain it’s tax at your normal income tax rate, right? You’re no more bracket. So look at your, if they’re both long-term you definitely want to do life on it, but if one of them’s long-term short-term you got to compare the tax implications of that as well.

Did that make sense? Did I explain that? Well, Miranda.

Miranda Marquit: [00:46:43] Yeah, I think so. And that’s, that’s the thing is because, uh, you’ll want to, you’ll want to talk to a tax professional or a CPA, you know, who is like Stacy, uh, before you do something like this, because you do want to make sure I’m sure it is the smaller gain.

If you have a smaller gain, that may be great, but if it’s a short-term capital gain and you end up having to pay at your marginal tax rate, you may not be saving as much. You may not be saving money, so you want to make sure. And that you also have that whole situation happening too. And thinking about that, um, and before

Stacy Johnson: [00:47:20] you move forward, cool, well done.

And that’s concludes our podcast for the day. Um, so guys, we are at a time, but we’re never out of topic. Dig a little deeper. You’re going to find links to lots more info in our show notes. Lot of the stuff we talked about is in there. And remember, if your goal is to make more, to spend less to retire rich, your online home is money talks, news.com.

And don’t forget to check out Miranda’s online home as well. That is Miranda Mark Witt, Mir Q U I T. Dot com. If you’ve got a question, comment or topic, you’d like to suggest. Tell us email said hello at money talks, news.com. Hello at money talks, news.com. One last thing. If you appreciate what we do that do something for us.

Subscribe to this podcast takes you two seconds. Really helps us though. So if you like a show us and subscribe, I’m Stacy Johnson. And I’m

Miranda Marquit: [00:48:14] Miranda, Margaret

Aaron Freeman: [00:48:15] and I’m Erin Freeman. Please send to my nonprofit.

Stacy Johnson: [00:48:19] Thanks for hanging out for this guys. We’ll see you right here. Next time. .


Privatekonomi
  1. Bokföring
  2. Affärsstrategi
  3. Företag
  4. Kundrelationshantering
  5. finansiera
  6. Lagerhantering
  7. Privatekonomi
  8. investera
  9. Företagsfinansiering
  10. budget
  11. Besparingar
  12. försäkring
  13. skuld
  14. avgå